Monday, February 16, 2009

Tutu


Salam...
kali ni kakliza nak citer pasal kucing baru kakliza..

bebaru ni masa CNY anak kakliza no4 [Mohd. Azib] balik rumah dengan mengendung seeokor kucing..
kakliza tak mahu bela kucing lagi dah sebb kat umah pun dah ada seekor dah..
tapi Azib nak juga bela..

malam tu dia kurung kucing tu dalam bilik [takut hilang] dan dan selimutkan kucing tu bagai...
kakliza mmg kesian kucing tu sbb menurut kata Azib kucing tu adalah kucing rempat yang mana tuan rumah duduk sebelum kawan Azib masuk rumah tu..
mak kawan Azib tu takmo bela kucing tu dan dia suruh kasi orang..

so Azib mmg sayangkan kucing dengan selamba sanggup nak bela..

07022009489

kami namakan dia Tutu sebab bulu ekornya sentiasa kembang macam ekor tupai..
nak dinamakan tupai..macam x sesuai jer..

umurnya mungkin dalam lingkungan bawah 1 tahun kot..rasanya kucing jantan..


selama 2 minggu ni kakliza pun mandikan dan bagi makan..
kuat makan betui dia..asik minta makan jer...
sekali sekala kami kacau..gomol dia..
memang syuk kacau dia..sampai ternganga mulut dia..

kekadang kakliza bawa dia naik kereta p sekolah atau ke masjid semasa amik Azmil [anak no5] balik dari sekolah atau masjid..

Azmil pun suka kalau nampak kucing tu ada dalam keter bila amik dia balik...

tetiba satu pagi tak kedengaran dia minta makan..pelik juga ni..
kakliza buat tak kisah jer..
mana tau kejap lagi dia akan balik minta makan
tapi sampai petang kakliza cari dia..tak jumpa juga..
sehinggalah beberapa hari kemudian..puas kami cari tak juga jumpa..
memang sedih.. asben kkliza pun nampak kesedihan kakliza..
jangan gelak tau...
kakliza siap asyik nangis jer bila tenguk gambar dia yg kebetulan kkliza amik sebelum dia menghilangkan diri..

kakliza pun bagitau anak2 kakliza yg di Shah Alam mengenai kehilangan Tutu..
depa pun sedih jugalah sebb depa sempat tenguk dan bermain dengan Tutu semasa balik CNY aritu..

07022009490

tiba2 satu malam kakliza kelibat kucing berlari kehalaman rumah kakliza..
kakliza buka lampu porch dan nampak dia balik..
bila bagi makan begitu gelojoh dia..
kejap makan kejap minum air..
so kakliza seronok bila dia dah balik..


memang naluri seorang ibu takkan hilang dari diri ibu..

walaupun yg dijaga hanyalah seekor kucing..
caya tak...?


07022009491

tenguk tu dengan wajahnya yg lembut tu..mana hati yg tak cair...



9 comments:

ZaiY said...

mmg tomey tutu kliza nih..
patutpun tutu tu suka makan sbb dia tau tuan dia suka masak sedap2..kan tutu kan..heehe

hanieliza said...

>> ZaiY..
Tutu tu makan friskies jer..
tapi kalau kakliza makan nasi mmg dia buat muka poyo jer minta sikit..
sure tak sampai hati punya..
kenalah share sikit ngan Tutu..even ayam masak merah pun dia belasah...

DuNiA aKu.......ZaRRa said...

kak liza...zarra ada pengalaman bela 5 ekor kucing yg mak dia campak anak2 dia yg baru lahir dr atas syiling kedai...ke bwh dan betul2 jatuh atas paler hubby.Sejak tuh zarra jaga mrk mcm jaga anak..sanggup berabis duit.Kucing2 tuh mix kpg n persian jd lawoo tol.Tp sedey sgt kak...semenya berakhir dgn air mata..1st sekali lupa namanya awal2da kena curi.Along Gabby paling macho da beso pon kena curi.Cassie si cute mati kena racun.Zarra melalak kat klinik haiwan,sebak sgt dia mati depan mata.Akon amat pendiam terpaksa kasi org.Dan last sekali yg paling nakal mcm jantan,Castello pun terpaksa buang kat pasar sbb dia branak byk..berjurai airmata kak.Kat kedai makan susah kak...nak bawak balik umah lagi susah sbb umah zarra gated guarded...lagi payah.Eeee...tk sanggup lagi kak jatuh sayang gila kat kucing nih....meroyan di buatnya

hanieliza said...

>> ZaRRa..
kakliza pun mmg banyak dah bela kucing..
sebelum ni ada kucing tu kkliza amik dibelakang umah mak akak kat KL..bawa balik Dungun dna pindah Kerteh..
akak bela smpai umurnya 16 thn baru mati..
kena langgar patah kaki..meraung menjerit kkliza..kesian..
bawa p spital haiwan buat operation kena hampir rm800..
dah baik baru dia mati..sampai ajalnya..mmg nangis giler..anak2 heran..
macam2 lagi kisah akak ngn kucing..
even the day sebelum p beranak sulong [masuk labour room] akak siap tumbuk ikan dan gaulkan nasi bagi kucing2 akak makan..

DuNiA aKu.......ZaRRa said...

aaa la..kak liza...sejarah zarra bela haiwan kesayangan pon da byk sgt... tapi agaknya mmg tak serasi ngan zarra la kak.Akak bygkan zarra sanggup bwk flower horn dr tumpat,bwk jln ke pulau redang then balik jb...da beso sakit lak...ikan tuh mati pon zarra melalak tgk dia nak abis nyawa...tercungap-cungap.Bela rabbit pon camtu...Hubby mmg dr bujang suka bela segala natang...monyet ler...musang ler...tapi dia tau bwk balik jer...masa main dia suker...bab ngolah segala dia maleh...mmg serik tol kak...skang jaga anak jer laaa...hahaha....Nice to know u kak liza

DuNiA aKu.......ZaRRa said...

aaa....lupa nak bagi nasihat kat seme....janganla terlalu taksub bila sayangkan haiwan peliharaan..
pengalaman zarra,2 kali hampir di langgar kenderaan semata-mata kerana mengejar kucing yang lari ke tengah jalan depan kedai zarra.mcm da hilang perasaan masa tuh....hati tuh fikir sayang sgt kat kucing jer...melaung pekerja zarra tengok lori dtg dan zarra kat tgh jalan...capai kucing kesayangan...ambil nih jadi iktibar k...

sue said...

sy org br nih..silent reader kak liza sejak ta0n lps.syok gak bace post psl kucing ni..sy pon bela kucing..belang namenye..mula2 mak xbagi sbb nnt dia berak kencing kotor umah jadiknye..lagi pon mak sy kate jgn main kucing sgt nnt xde anak ble kawin nnt..btol ke?siap bg contoh mak long sy kat kg.ske bla kucing..ank sorang je..yg 4lagi meninggal ms baby lagi..takot jg.mmg xmo pecaye tp kdg2 rsau gak..
seronok main dgn kucing nih..citer apa pun kat die mesti jd rahsia smai bila2..haha..lainla citer kat orang.mau di'kenduri'nye citer kite sekampong..

Aishah@Ariffin@Aqil said...

comel ahh tutu tu...

CoKeLaT-RaWkZ said...

Ohhh Tutu carik awek la tu kak liza oiii.. kucing jantan mmg camtu. kucing kawan coki penah ilang sebulan..sekali balik kurus dia mak aihh.. tp skrg dia serik tanak kuar rumah lagi... skrg dia gomok dan gebu jek..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers