Wednesday, August 25, 2010

Dokong [sepupu langsat]

petang tadi kakliza pergi membeli buah-buah kat pasar malam Kerteh..
YaAllah...murah giler buah dokong ni hanya RM1.00 untuk 1 kilogram...
sampaikan ada orang tanya 2..3 kali pada penjual..
walhal dah tulis terang hanya RM1.00 sekilo....begitu juga dengan buah duku atau rambutan..

mmm..syedappnyaaa.... untung duduk dikampung...takder dusun tapi kenyang makan buah-buahan
[gambar tenet]


kkliza beli 3 kilogram..
balik terawih kakliza dan suami makan..
anak-anak makan juga tapi taklah sehebat akak dan suami..
dah tinggal separuh jer...
nampaknya Pasar Tani Jumaat ni kena borong lagi la..

buahnya sedap..pejal..manis dan juicy sangat...
rupanya saperti buah langsat tapi bukan langsat la...
kiranya adik beradik sepupu sepappat buah langsat la...
kalau orang tak perasan memang ingatkan buah langsat..

jom kita tenguk fakta mengenai buah ini..

buah dokong [gambar tenet]

KETERANGAN AM

Nama Biasa : Dokong
Nama Saintifik : Lansium Domesticum Corr.
Keluarga : Meliaceae

Asal :
Dokong merupakan satu daripada beberapa genus Lansium yang mempunyai nilai ekonomik seperti langsat, duku ( Johor ) dan duku langsat ( Terengganu ). Dokong dikenali sebagai longkong di Thailand dan dipercayai berasal dari Narathiwat Thailand.

Kawasan Utama Tanaman :
Negeri-negeri utama penanaman dokong di Malaysia adalah Kelantan, Terengganu, Johor, Pahang dan Kedah.

Kegunaan :
Dokong merupakan buah yang sangat baik untuk dimakan segar dan mempunyai permintaan yang tinggi. Buahnya juga boleh dibuat jem.

Pokok :
Pokok dokong adalah sederhana besar, kanopi berbentuk ovate hingga lanceolate dengan ketinggian antara 6 m hingga 9 m. Batang pokok adalah lurus dan kulitnnya berwarna coklat kehijauan


Daun :
Daunnya jenis pinat dan mempunyai 7–9 helai anak daun yang tersusun berselang-seli dan berbentuk eliptik atau obovat, sementara anak daun dipangkal berbentuk ovat. Permukaan atas daun berwarna hijau tua, licin, bersinar, dan berombak sedikit. Ciri-ciri ini merupakan ciri dokong yang membezakan nya dari Lansium yang lain.

Bunga :
Bunga tersusun dalam satu jambak berbentuk spika pada dahan dan di antara 1-8 jambak bunga keluar pada satu-satu tampok pembungaan pada dahan tersebut. Panjang spika ialah 15 – 20 cm dan bilangan bunga hermofrodit pada satu spika ialah di antara 20 – 50 kuntum berukuran 0.5 – 0.7 cm panjang dan juga 0.5 – 0.7 cm lebar.

Buah :
Buah dokong tersusun padat sehingga 40 biji dalam satu tangkai. Buah berwarna kuning keperangan apabila masak, berbentuk bulat hingga obovat berukuran 3 – 4.7 cm lebar dan 3.5 – 5 cm panjang. Sebiji buah biasanya terdapat 5 ulas isi yang pejal dan rasanya manis dengan kandungan gula di antara 15 – 22 % brix.

Biji :
Biji yang besar terdapat dalam semua buah bersaiz besar. Biji berbentuk bujur, mempunyai 1- 5 embrio dan boleh mengeluarkan 1- 5 anak

Musim :
Pokok dokong mengeluarkan hasil yang tidak menentu, iaitu pengeluaran yang tinggi pada satu tahun dan berkurangan pada tahun berikutnya. Pokok dokong memerlukan musim kering yang nyata ( 3-4 minggu ) untuk pengeluaran bunga. Hujan pada waktu itu boleh memberi kesan kepada pembentukan buah.

sumber : http://jpn.penang.gov.my

pokok buah dokong [macam pokok langsat juga berbuah di batabg pokok..
[gambar tenet]

3 comments:

Nabilah said...

sedapnye~!!

Lin Rosli said...

Salam Kak Liza....

Cantik Isinya Kak Liza....Tentu Manis Ni Kan? Lin Mmg Suka Dokong...Selalu Beli Jer....

myoliza said...

murahhh nyerr,,,boleh laa borong byk2 tuu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers