Monday, January 28, 2008

Nasi Jagung & Acar Kobis


NASI JAGUNG

Bahan

6 caw beras bathmati....basuh dan toskan
2 caw jagung parut/jagung frozen
1 caw susu cair
8 caw air
3 s/b rempah kurma
4 biji buah tomato [cincang]
3 s/b minyak sapi
3 s/b minyak
1 tangkai daun ketumbar [mayang]
daun pandan [simpulkan]
garam
gula

Bahan tumis
5 ulas bawang merah ]
3 ulas bawang putih ] mayang halus
2 cm halia ]
2 cm kulit kayu manis
2 kuntum bungka lawang
5 biji bunga cengkih
3 biji buah pelaga

Cara
1. Panaskan minyak sapi dlam periuk Rice Cooker dan masukkan bahan tumis,bawang & halia yg dimayang dan daun pandan.
2. Bila dah wangi masukkan rempah kurma. Biarkan naik minyak.
3. Masukkan air, garam, gula, tomato dan susu cair. Biarkan mendideh.
4. Masukkan beras, jagung dan daun ketumbar.
5. Alihkan periuk kedalam Rice Cooker dan biarkan masak saperti nasi biasa.
6. Bila telah masak bolih dihidangkan dengan lauk daging atau ayam serta acar.




ACAR KOBIS

Bahan

1/4 biji kobis bulat
1 batang timun kecil
1 batang carot kecil
5 biji cili merah dan hijau
1 labu bawang besar
1 s/b air kapur
3 s/b cuka
gula
garam

Cara
1. Semua sayuran dihiris halus.
2. Rendamkan dengan air kapur sehingga sayuran tenggelam selama 30 minit [untuk menjadikan sayur rapuh/rangup]
3. Bancuhkan cuka, gula dan garam.
4. Toskan sayur sehingga betul2 kering air kapur tadi.
5. Gaulakn sayuran dengan cuka, gula dan garam.
6. Hidangkan dengan nasi jagung

1 comment:

Anonymous said...

sejujurnya...saya kurang mahir masak memasak...sampaikan satu masa tu...saya di beri cuti pannnnnjang dari bos besar(en. suami), duduk rumah...n jaga anak2...fuhhh...dengan wasiat..."SAYA BALIK NANTI, SAYA NAK MAKAN YANG AWAK MASAK YE!"..

terus gi kedai buku...terus cari buku resipi...dengan izin allah...tangan saya capi semua buku resipi CHEF HANIELIZA ni...

pada saya...chef hanieliza insan yang sangat hebat...sebab...bayangkan...1st time masuk dapur...ASSAM PEDAS saya ikut bulat2 dari chef...alhamdulillah...MENJADI!!!adik dan suami macam terkejut...n buat thumbs up! n again cakap sedap!

terima kasih chef...dengan panduan bergambar, n step2 yang perlu di buat...saya ikut satu persatu...tanpa skip...hehehe...

saya pernah beli buku resipi...terbitan chef2 yg lain...cuma ade kurangnya...tapi masih boleh...dan masih membantu...

alhamdulillah...dengan koleksi buku resipi chef...saya buat keputusan...keluarga berbuka di rumah saya...pada ramadhan pertama tahun lepas...semua resipi dari chef HANIELIZA...dan itu adalah satu rahmat bagi saya bila umi abah, kakak adik, ipar duai, datang berbuka sama2 dengan kita...ramadhan pertama saya...macam RAYA PERTAMA!!! umi saya tersenyum, sebab dia tau anak dia tak arif dalam masakan...tapi tetamu tersandar lepas berbuka...AMIN......

pada semua, kumpul lah buku resipi chef hanieliza ni...dari "zero to hero-in"...dia ikhlas ajar memasak...percayalah...

TERIMA KASIH CHEF...anak dah dua pun...masih belek buku chef kalau nak masak...hehehehehe...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers