Friday, July 16, 2010

Sambal Bacang





Bacang adalah nama sejenis pohon buah yang masih sekerabat dengan mangga. Orang sering menyebut buahnya sebagai bacang, ambacang (Min.), embacang atau mangga bacang. Juga dikenal dengan aneka nama daerah seperti limus (Sd.), asam hambawang (Banjar), macang atau machang (Malaysia), maa chang, ma chae atau ma mut (Thailand), la mot (Myanmar) dll. Dalam bahasa Inggris disebut bachang atau horse mango, sementara nama ilmiahnya adalah Mangifera foetida Lour.

Bacang terutama ditanam untuk buahnya, yang biasa dimakan dalam keadaan segar jika masak. Wanginya yang khas menjadikan buah ini digemari sebagai campuran minuman atau es, meski masih kalah kualitas jika dibandingkan dengan kuweni (Mangifera odorata).

Getah bacang yang gatal juga terdapat pada buahnya; akan tetapi jika masak, getah ini terbatas berada hanya pada kulitnya. Dengan demikian buah bacang perlu dikupas agak tebal, supaya getah itu tidak melukai mulut dan bibir dan menyebabkan bengkak-bengkak. Buah bacang yang muda biasanya direndam dalam air garam, sesudah dikupas dan dipotong-potong, agar dapat dijadikan rujak atau asinan. Di Kalimantan Timur, bacang juga kerap digunakan sebagai asam dalam membuat sambal.

Kayu bacang tidak begitu baik kualitasnya, namun terkadang dimanfaatkan dalam konstruksi ringan di dalam rumah. Daunnya dapat digunakan sebagai penurun demam, dan bijinya untuk mengobati penyakit jamur, kudis dan eksim. Getahnya untuk memperdalam gambar tato tradisional.


SAMBAL BACANG

Bahan

1 biji buah bacang

10 biji cili merah

1 susu belacan

1 sudu kecil gula

garam


Cara

1. Buah bacang dikupaskan kulit dan cincang kasar.

2. Masukkan cili, belaca , garam dan gula dalam lesung batu. Tumbuk sehingga lumat dan sebati.

3. Masukkan sambal dalam amngkuk dan gaulkan bacang yang telah dicincang.

4. Hidangkan.





4 comments:

jalilah_jy said...

salam kak liza

ilah semasa sekolah sering guna cili kering utk sambal buah ni..sedappp sbb cili kering tidak basah mcm cili merah.. ilah cipta resepi guna cili kering semasa di kedah tgkatan 3 thn 1981.. semasa tu cili merah kehabisan kat rumah. nenek minta ilah guna cili kering sbb nak makan sgt2 buah ni..selepas cuba cili kering buat sambla belacan alhmdlllh sedap.. sejak itu ilah gunakan cili kering utk semua jenis smbl belacan...
maaf ilah kongsi ilmu yg tidak seberapa..berbanding dgn akak yg lebih berpengalaman dr ilah..maaf yee kak..-org anak bukit..

mokjadeandell said...

Cik liza,salam ziarah
teringat makcik,
masa remaja,sambal macang digiling dgn batu pengiling,makan pula dgn nasi panas,Adoi,sedap tak terkata.Gulai ikan kembong dgn betik .mak mentua lalu pun tak perasan...just sharing

hanieliza said...

>> Jalilah..
terimakasih ekrana berkongsi ilmu..
kakliza pun ada juga gunakan cili kering sebab nakkan earna sambal yang agak tua..berbanding jika gunakan cilimerah..kkdg tu warna dsambal kurang merah..

>> mokjadeandell..
kakliza ingat dulu nenek akak selalu suruh tumbuk dalam lesung batu...dah siap tumbuk keluarkan sambal tu..pastu masukkan nasi..gesek sikit nasi tu dan buh dalam pinggan..fuhh..memang sodap..

hanila said...

Salam.

bestnya, terkenang sambal buah machae yg Mama buat ketika balik kg...

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers