Saturday, October 30, 2010

Somtam [Kerabu Betik]


SOM TAM [KERABU BETIK]

Bahan

1 biji kecil betik mengkal [warna jingga/merah-oren]
1 biji mangga muda
3 batang kacang panjang [racik]
5 helai daun salad
2 kuntum bunga kantan [racik halus]
8 tangkai cili padi [racik halus]
2 tangkai cili merah [racik halus]
1 s/b udang kering [ditumbuk kasar ]
5 s/b kacang tanah goren tnpa minyak [ditumbuk kasar]
3 labu kecil bawang besar [mayang]
2 pokok daun ketumbar [,ayang]
2 sudu besar sos ikan
gulla secukup rasa
5 biji limau kasturi - ambil jusnya

Cara:
1. Betik dan mangga dibuangkan kulit dan racik memanjang.
2. Satukan sos ikan, gula dan jus limau nipis. Kacau rata.
3. Campurkan betik, mangga, kacang panjang, tomato, cili padi, udang kering dan kacang tanah gaul hingga rata.
4. Kiranya kurang masin boleh ditambah garam kerana sos ikan sudah masin.
5. Alaskan pinggan dengan daun salad, isikan som tam dan makan segera.

NOTA..tak perlu tambah garam kerana sos ikan ni masin...

7 comments:

Syeeda Sobbihi said...

saya suka somtam sangat2! mesti cuba resepi ni.

MaDiHaA said...

terliur sangat2 dah ni tgk somtam.. tp mana nak carik betik muda kat sini.. kalau kt kg.. melambak.. huwaaaa... sedih2...

Anonymous said...

sedapnya!!!

Anonymous said...

sedap...

Nur Aini said...

best

aziramsa said...

wahh sedapnya kak liza...memang favourite kerabu. tak kira kerabu apa. asalkan kerabu.:-)

kaklong said...

adusss......memang sedap nyer....wpun hanya dlm gambar baru kan...hehehe..HEBAT la kak liza ni, nnt i nak buat resipi ni nnt..thnks kak kongsi resipi..i minat sume segala mcm sayur, pe2 pun ok je tekak sy.

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers