Tuesday, July 17, 2012

Jem Nenas

Lama tak celoteh ni..
kali ni nak celeteh...sembang sikit boleh la kan...

tidak lama lagi kita akan berpuasa..pastu raya la kannn...
biasanya bila raya macam-macam kukis orang buat..bagai rupa dan bentuk..juga nama kukis..
tapi kakliza tetap suka tat nenas..

alkisahnya kakliza nak buat jem..tapi malasnya nak kacau sampai kerng..
fikir senang..beli jer lah..tapi biasanya jem beli ni keras banget..macam gula-gula getah..nak gentel OK..tapi bila dah masak ..alahai keras kejung benar..
betul tak...

aceli  dah lama kakliza buat kerja ni..cuma tak tefikir nak tulis sini...



JEM NENAS [versi separa segera]


Bahan
1 biji nenas [muda]
1/2 cawan air
1 kg jem nenas segera

Cara Membuat
1. Nenas dikupaskan kulit dan buangkan mata hitam.
2. Cincang kecil dan dikisar dengan air sehingga halus.
3. Masukkan semua bahan dalam kuali tidak lekat [non-stik wok]
4. Masak sambil sentiasa kacau dengan senduk kayu panjang [untuk elakkan kena percikan nenas].
5. Bila agak pekat [bukan kental] tutup api dan sejukkan.
6. Simpan dalam bekas.






5 comments:

Zana said...

Salam Kak LIza... senang banget tuh... Terimakasih syer ilmu... jem segera ni boleh tahan lama ke kak liza?

Zana said...

Salam Kak LIza... senang banget tuh... Terimakasih syer ilmu... jem segera ni boleh tahan lama ke kak liza?

CINTA UNTUK KITA said...

hehe mak kita pun pndai buat tat nenas..:)

hanieliza said...

Zana..rasanya jem nenas gini memang tahan lama..InsyaAllah..

Anonymous said...

Kak Liza step 3 tu, campur bhn mesin dgn jem nenas segera ke? Tq

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers