Friday, May 08, 2009

Kuinin


beberapa hari lalu kakliza masuk blog Kacip dan nampak dia pamirkan sambal belacan buah kuinin..
aduhai..memang tak tahan woo..nampak sedap banget...
kebetulan pula pagi tu bersembang ngan MIL pasal anak sulong kakliza balik dari Alor Setar aritu dia bekalkan buah kuinin pemberian sedara...
sabo jelaa...

semalam kakliza terima barangan Pos Laju.
bila pegang jer parcel tu bau wangi semacam..pelik jer..
tapi bila dipegang..macm benda bulat-bulat gitu..
so bila buka rupanya buah idaman kakliza..BUAH KUININ dari Kacip...

masa nak lunch..kakliza mmg teruja sangat nak buat sambal..
so tanpa lengah lagi kkaliza pun rajinkan diri menumbuk sambal ..
kebetulan mmg kakliza nak buat buku ANEKA SAMBAL..kira layan jer la..

hasilnya...kita jamu mata yer..
bagi yang dok obersi tu ya ampunnnnn... jangan marah kkliza tauuu..



17 comments:

Anonymous said...

kita di oversea tak marah, dapat jamu mata jadi le, dapat juga telah air liur jadi le.

Fuad latip said...

Salam Kak Liza

Inilah sambal yang paling saya suka. Cukup nasi + sambal belacan kuinin + timun atau ulam2.

Semoga sentiasa di rahmati Allah.

Jiwa Positif dan Hidup BerTuhan

Azizul,Azura & family said...

Kak liza....saya kat Australia ni, tengok sambal kuinin tu, tiba2 perut sy terasa lapar sangat, kena lak kat sini sejuk.....tangkap leleh je le...

harhtan said...

adoi kak liza, net baru jer abiskan buah ni mkn gitu jer.. tak terpk pun nak buat sambal...huhuhu.. alamat mlm ni kena p cari kat rumah makcik ler.. kot2 dlm bakul buah dia lagi.teringin sambal mcm akak buat la pulak..hehehe

hana said...

huwaaaaaaa k.liza!! tak marah! tapi dh jejes2 air liur berbakul2 nih! heeeeeee.....

Cikgu_Anie said...

kak liza sedapnyer...adoii kak kuinin tu sama ngan buah bachang ka, atau kelantan panggil buah mace...heheh kalo buah mace tu belakang umah byk la kak, mau la bat sambal ni, meleleh gak ni

ZaiY said...

pehh..tgok sambal dlm lesung tu pun dh kecur, belum tgk kuini lagi. bukan kat obersi je kakliza, kat msia pun mcm susah je nk dpt buah kuini ni kan. agaknya buah ni dh semakin pupus kut.

Snow Peace said...

Amboi kak...pekena sambal belacan kuinin yer...wa suka mkn kuinin mcm tu jer...yg smbal tu xbape pndai...

MAK TEH said...

mak aiii,Kak Liza,cheq dok meraung ni....

zeeta said...

ayo ma ayo paaa... he he kak liza, ita takdak marah eihhh.. (takut nanti kena juai kiki).. mengancam la kak oooii kuinin tuuu... tus air liur nie...

ps.. saya bukan setakat wat sambal belacan... saya wat sambal tumis lak lagi.. dah taruh ikan bilis semua.. tinju sket bwng merah dlm tu pahtu potong bulat bwg besar.. wat cam sambal tumis.. perghhhh terangkat kak liza oooo.. mkn lak ngan nasi panas2.. zap zip zup abeh 2 pinggan.. hikhikhik

kak rusnah said...

Wow.....Kak Liza....kak rus memang suka sangat sambal belacan kuinin tu...kak rus pun dan buat berapa kali dah bulan lepas....sebab musim orang bagi buah kuinin...banyak sedap oooooooo....

Anonymous said...

salam kak liza..
saya bru buka blog kak liza hari ni sejal kak liza pindah dari fp.terliur ni..mengidam pulak dah sambal belacan kuinin

oked

Feena said...

alahai kak liza..terliuq nya...telan air liur je la..

iu @ wid said...

aiiiii..gelammmmnyeeeeeee.... mana nk cri kuinin kt jermannn niiii... adeihhhh

hanieliza said...

>> Anonymous
sib bai kakliza dh tulis warning.kalu tak sure ada yang marah akak ni..

>> Fuad latip
terimakasih atas doa itu..akak pun suka juga tu pasal mmg ceat2 buat bila dah dapat buah tu..

>> Azizul,Azura & family
lenkali kena makan dulu sebelum masuk blog kakliza..taklah leleh sangat ayo lioq..

>> harhtan
sambal ni sedap bila ditumbuk..bukan blender...
nak ekna buat lagi la..sedapp...

>> hana
ya ampun mak buyung...cepatlah lap air liur tu..

>> Cikgu_Anie
kakliza rasa kuinin dan abcang ada beza sikit tentang sabut serabut dalambuah tu.. tapi dua-duanya sedap buat sambal dan pecal...aduhhhh..

>> ZaiY
mmg buah ni kurang ada kat apsaran..sebb bermusim kot..
dan anak2 kita pun bukan suka sangat makan buah gini..

>> Snow Peace
akak suka makan sambal algi berbanding makan gitu saja..
tapi asben akak suka makan gitu saja..

>> MAK TEH
meh kakliza tumpang meraung sekali..nak tak..biar kasi gempaq sikit alam siber ni..
wakakakakkaa...

>> zeeta
buat sambal tumis belum pernah lagi tapi kalau yang muda tu biasalah boleh buat gulai ciliapi atau asam pedas..

>> kak rusnah
memang banyak sodap..
kalau makan ramai2 lagi sodappppp...

>> Anonymous
terimakasih kerana sudi mengekori kakliza...hehehhe..
sambal ini mmg mengugat selera..

>> Feena
sabo jelaaa...

>> iu @ wid
mahap..ya ampun...
nampaknya kena tenguk jelaa...

Aishah@Ariffin@Aqil said...

huwaaaaaaaaaa...
akak nak sikitttttttttt....huhuhuhuhuuu....huwaaaaa....tak aci...

ladyct said...

amboi kak hanie... terliuqnya nengok! :)

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers