Friday, July 11, 2008

Tok Aji Serban

masa kkliza shooting untuk majalah SAJI aritu kkliza telah pun buat kueh tradisional Terengganu..
kueh ni kkliza tak tahu mengapa dipanggil TOK AJI SERBAN...
tapi kueh ni adalah saperti kueh serimuka yg dibuat menggunakan pulut dilapisan bawah dan lapisan atas pula ialah campuran gula merah dan telur...
dimasakkan secara kukus saperti serimuka atau puteri shalat yg warna hijau tu...
kueh ni mmg mendapat permintaan yg baik dalam bulan piuasa...
tapi di Terengganu mungkin di Pasar Malam atau Pasar Tani banyak dijual..
sekiranya kalau nak makan untuk 2 orang mmg senang dibeli tapi payah nak jumpa yg sedap atau sesuai ngan selera sendiri...
so boleh cuba buat sendiri.

aceli kkliza ada stori pasal kueh tok aji serban ni..
lepas kakliza buat kueh ni ..kkliza pun tunjukkan pada anak kawan kakliza [Nonie] bernama Syaza melalui chatting YM..

kakliza : Syaza..tolong tunjukkan gambar kueh tok aji serban ni pada mama [Nonie] yer..
Syaza; Ok...Saza panggil mama tenguk kat laptop Syaza..

Syaza: Mama dah tenguk..dia tanya kenapa serban tok aji tu warnanya macam pucat jer...

kakliza ; Eh..mana leh buat warna terang ....nanti nenek aji jeles woo...

Syaza : Ye tak yer juga kan...nanti nenek aji mengamuk abis terbang serban tok aji....


Moral of the story...memang serban tok aji tu kena warna pudar....so nanti nenek aji taklah jeles...



fikir-fikirkan laa....adakah alasan atau kegagalan mengolah warna dalam kueh ni...





TOK AJI SERBAN

Bahan-bahan

Lapisan Bawah
2 cawan pulut
2 1/2 cawan santan cair + sikit garam

Lapisan Atas
3 cawan santan pekat
1/2 cawan gula pasir
½ cawan gula merah
1/2 cawan tepung gandum
3 biji telur
1 s/t garam

Cara Memasak
Lapisan Bawah

1. Basuhkan pulut dan rendamkan beberapa jam sebelum dimasak.
2. Kukuskan sehingga masak.
3. Lapikkan pelastik dalam loyang bulat atau 4 segi berukuran 8 inic.
4. Tekankan pulut yang telah masak tadi supaya mampat dan cantik.
5. Kukuskan semula dan tuangkan adunan bahagian atas.

Lapisan Atas
1. Masukkan semua bahan dalam mngkuk dan kacau rata. Tapiskan.
2. Tuangkan perlahan-lahan atas pulut tadi.
3. Kukuskan lebih kurang 30 minit.
4. Sejukkan dahulu baru potong dengan pisau pelastik.

10 comments:

Anonymous said...

salam k.liza.
I ni org terengganu. Mmg susah nak buat kuih tok aji serban ni. Resepi asli tok aji serban tak letak gandum pun cuma kena seimbang dgn telur & santan & air gula melaka ajer. Cuba akak tanya org tua2 kat Trg tu (yg tahu buat kuih traditional lah).

MULAN said...

sedap.. memang sedap pakji sorban tu.. tak sama kuih seri muka..

MamaFaMi said...

Lawaklah citer akak dengan Syaza ni!

Mak Teh said...

salam K.Liza,kalau x guna tpg dan guna manisan keret yg asli,I'm sure warna nya menyerlah,tpg wat warna sebam.ta ta.

sayang mama papa said...

akum k. liza
sy selalu gak melawat fp akak tapi sejak tahu blog akak ni selalu lah melawat dan sy ada juga cuba resepi akak ni dan menjadi so saya minta izin lah ye untuk mencuba resepi2 akak yg menyelerakan ni ye. memandangkan sys suka memasak so minta izin lagi lah ye untuk mencuba,boleh ke?

sayang mama papa said...

akum akak.
memandangkan saya suka memasak dan mencuba so saya minta izin lah dari akak untuk mencuba resepi2 akak yang lazat dan menyelaarakan tu ye, boleh ke?

sayang mama papa said...

hai akak salam kenalan sya nak cuba lah resepi akak ni

Norhafiza said...

salam kak..salam berkenalan dr sy d labuan..org trg gak tp duk merantau hehe..thx 4 da resepi ni..nk try wat yg akak pl..

noha said...

salam kak... minta izin amik resepi ye...tq

noha said...

salam kak... minta izin amik resepi ye...tq

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers