Tuesday, June 21, 2011

Sayur Lemak Jambu Golok dan Sotong

sekarang ni sana-sini orang cerita candat sotong...
sedapnya jika dapat sotong besar dan segar bugar.....

masa mula-mula kakliza diperkenalkan masakan ni..agak ragu-ragu nak makan..
macam pelik jer..sebab ada buah jambu golok atau buah gajus dalam masakan sotong..
tapi bila dah mula makan..eh..sedap pulakkk..
kalau tak caya..acu cuba test masak...sure sedap..
nak pulak makan dengan orang Terengganu..sure lagi beh...


SAYUR LEMAK SOTONG & BUAH JAMBU GOLOK [BUAH GAJUS]

Bahan

5 ekor sotong
10 biji buah gajus masak
1 cawan santan cair
2 cawan santan pekat
garam secukupnya

Bahan Hiris
3 tangkai cili merah
3 ulas bawang merah
1 labu bawang besar

Cara
1. Sotong dibersihkan dan potong kecil
2. Buah gajus dibelah 4 dan perahkan sikit air pahitnya.
3. Masukkan semua bahan kecuali santan pekat dalam periuk.
4. Masakkan sehingga mendideh sambil mengacau kuah supaya tidak pecah minyak.
5. MBila dah mendideh masukkan santan pekat dan kacau lagi sampai mendideh lagi.
6. Tutup api dan hidangkan dengan nasi putih.


13 comments:

Ummi said...

Assalamualaikum Kak Liza cayanggg...rindu lama x borak2 laaa...bz lg eh...komain dia..hehe..Ummi pernah makan sayur ni...masak mmg x pernah laaa..x jumpa lama dah jambu golok nih..kena pi Golok dulu ke k.Liza la ek..hehe

Penyulawa aka Mama Ghock said...

mana nak cekau jambu golok kat sini kak liza... terliur la... adeih... jilat sikit tapak tangan, bior jgn kempunan... huhuhu...

Amie said...

assalam kak liza,
first time dgr resepi ni... tp kalau kita jenis tak kisah, suka cuba pelbagai resepi...pasti menjadi

ilahjy said...

salam kak liza tok ilah di anak bukit tuuu mmg suka masak gulai buah janggus tuuu..sedappp.. pastu perah air dia buat kerabu.... cicah air asam kicap heheh sedapppp....sbb susah nak dpt buah tu maka kita tak berpeluang masak2 kan kak..nak kena tanam dikebun niii...suapaya anak cucu dpt makan...taku t pupus jer...

Anonymous said...

Salam Kak Liza,

Dah lama saya teringin nak makan sayur jambu golok ni. Tapi masalahnya kat Kl susah nak dapat gajus. Biji gajus banyak.. pucuk pun banyak. Tapi buah susah nak cari. Lagi satu yang sedap sayur buah sto + petai (lemak putih buah sentul ngan petai)

mannira said...

kak..kita org panggil sayur koklok... naisbla..balik baru2 ni dapat makan..kalau tak melelhla..air liur ni... :)

A.L said...

my all time fav!! beshnya...kena lak ngan ikan goreng garing2..kecur liur..

ShashaCatering said...

Tak pernah dengar & makan ni, ye ke sedap?

Tq for sharing ;)

mamamisha said...

adehh..meleleh air liur la kak liza..semenjak kak liza posting resepi ni...tk tertahan rasanya nk makan masakan peberet saya nih..jenuh nk carik jambu golok kt port klang..tk jumpe2!! kena balik kg mertua kt dungun, baru dpt makan masakan ni...alahai!!

phentermine said...

Phentermine...

PhentermineHome.com will help you get your curvy figure back with the best deals available on the weight loss drug Phentermine, which will help you in slimming without the need of starving yourself or by without going under the painful procedure of surgery...

http://www.PhentermineHome.com/

Anonymous said...

kak liza, nenek saya x letak jambu golok, tpi dia letak halba.. sedappp

kamilah said...

salam...
bestnya, dah lama x mkn lauk ni...
kalau mak buat tu makan nasi x ingat dunia, tambah plak ngan sambal belacan, perghhhh...
tp mak dh x buat dh, dia kna gout,jd x mkan seafood sgt. nak buat sndiri x sesedap air tangan mak...

cik hani said...

bestnya..saya org terengganu..selalu makan ni

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers