Wednesday, December 18, 2013

Kuih Bakar Berlauk

Teruja dengan kejelitaan dan nampak sedap kuih bakar daging kakjee atau Fauziah Samad, kakliza pun mengolah...mohon maaf jika kakliza durhaka...anyway terimakasih kerana bagi idea untuk kuih yang sedap dan senang ini...




KUIH BAKAR BERLAUK

Bahan A 
400 gram daging kisar [dilerai]
500 gram ubi kentang [dipotong dadu kecil]
1 batang lobak merah [dipotong dadu kecil]
1 labu bawang besar [dipotong dadu kecil]
2 sudu makan serbuk kari daging
1 pokok daun sup [diracik]
3 biji cili merah [dihiis]
1 cawan air
2 sudu besar minyak masak 
garam secukup rasa

Bahan B
3 cawan tepung gandum
1 1/2  cawan susu cair
4 cawan air
5 biji telur A
Sedikit garam
1/2 sudu kecil pewarna kuning
2 sudu besar minyak

Cara Membuat
1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang besar sehingga wangi.
2. Masukkan daging kisar dan kacau rata,
3. Masukkan rempah kari dan sedikit air. Kacau rata sehingga naik minyak
4. Masukkan kentang, lobak merah.dan garam. Masakkan sehingga empuk dan pekat.
5. Bancuhkan semua bahan B kecuali minyak masak. Tapiskan.
6. Panaskan sedikit minyak dalam acuan kemboja dan tuangkan adunan agak separuh acuan.
7. Masukkan inti yang dimasak dan taburkan daun sup dan cili merah.
8. Masukkan acuan ke dalam pemanggang ajaib yang telah diletakkan jaring besi dan tutup.
9. Masakkan selama 20 minit.
10. Potong kecil dan hidangkan.





11 comments:

elly said...

Kuih tradisi takkan lapuk dek hujan, takkan lekang dek panas.

fatimatuzzahra said...

Thanks for sharing dear..harus cuba ni.nampak sedap sgt


Vitamin Semulajadi

umi adam faris said...

nak cuba nak cuba

priyanka aggrawal said...

Great collection of recipes....
Thanks for sharing this...I would love to try this recipe.

Italian Food Restaurant in Chiang Mai

Hafizah Ummu Hanan said...

Sedanya kak..Huhu terliur.. Suka sangat kuih ni..Tapi tak pandai buat..InsyaAllah boleh cuba ni..^_^

Thanx for sharing resepi..

Nahla Fashion said...

keren blog nya, ikut promo yaaa :)
cari sarimbit keluarga untuk lebaran? disini tempat nya http://busanamuslim.co/.
menerima juga sistim dropship :)

Anonymous said...

Tringin pulak tengok..best nye la..sy dah follow blog nih..sudi2 lah follow sy smule ye..;)

Cubic Zirconia 6A Quality Stones said...

Awesome post, thanks for sharing this post..

shamballa style jewelry said...

Nice post, i hope everyone will like your post..

Anonymous said...

kalau tak ada periuk yang sama dengan awak, saya harus bakar di oven atau cara stim

aisyah said...

My favourite always.. sedapnya. Kecur air liur

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers