Wednesday, December 18, 2013

Kuih Bakar Berlauk

Teruja dengan kejelitaan dan nampak sedap kuih bakar daging kakjee atau Fauziah Samad, kakliza pun mengolah...mohon maaf jika kakliza durhaka...anyway terimakasih kerana bagi idea untuk kuih yang sedap dan senang ini...




KUIH BAKAR BERLAUK

Bahan A 
400 gram daging kisar [dilerai]
500 gram ubi kentang [dipotong dadu kecil]
1 batang lobak merah [dipotong dadu kecil]
1 labu bawang besar [dipotong dadu kecil]
2 sudu makan serbuk kari daging
1 pokok daun sup [diracik]
3 biji cili merah [dihiis]
1 cawan air
2 sudu besar minyak masak 
garam secukup rasa

Bahan B
3 cawan tepung gandum
1 1/2  cawan susu cair
4 cawan air
5 biji telur A
Sedikit garam
1/2 sudu kecil pewarna kuning
2 sudu besar minyak

Cara Membuat
1. Panaskan minyak dan tumiskan bawang besar sehingga wangi.
2. Masukkan daging kisar dan kacau rata,
3. Masukkan rempah kari dan sedikit air. Kacau rata sehingga naik minyak
4. Masukkan kentang, lobak merah.dan garam. Masakkan sehingga empuk dan pekat.
5. Bancuhkan semua bahan B kecuali minyak masak. Tapiskan.
6. Panaskan sedikit minyak dalam acuan kemboja dan tuangkan adunan agak separuh acuan.
7. Masukkan inti yang dimasak dan taburkan daun sup dan cili merah.
8. Masukkan acuan ke dalam pemanggang ajaib yang telah diletakkan jaring besi dan tutup.
9. Masakkan selama 20 minit.
10. Potong kecil dan hidangkan.





12 comments:

elly said...

Kuih tradisi takkan lapuk dek hujan, takkan lekang dek panas.

fatimatuzzahra said...

Thanks for sharing dear..harus cuba ni.nampak sedap sgt


Vitamin Semulajadi

umi adam faris said...

nak cuba nak cuba

priyanka aggrawal said...

Great collection of recipes....
Thanks for sharing this...I would love to try this recipe.

Italian Food Restaurant in Chiang Mai

Hafizah Ummu Hanan said...

Sedanya kak..Huhu terliur.. Suka sangat kuih ni..Tapi tak pandai buat..InsyaAllah boleh cuba ni..^_^

Thanx for sharing resepi..

Nahla Fashion said...

keren blog nya, ikut promo yaaa :)
cari sarimbit keluarga untuk lebaran? disini tempat nya http://busanamuslim.co/.
menerima juga sistim dropship :)

Anonymous said...

Tringin pulak tengok..best nye la..sy dah follow blog nih..sudi2 lah follow sy smule ye..;)

Cubic Zirconia 6A Quality Stones said...

Awesome post, thanks for sharing this post..

shamballa style jewelry said...

Nice post, i hope everyone will like your post..

Anonymous said...

kalau tak ada periuk yang sama dengan awak, saya harus bakar di oven atau cara stim

aisyah said...

My favourite always.. sedapnya. Kecur air liur

PAK BUDIMAN DI MALANG said...

Hari ini saya ingin mengunkapkan tentang perjalanan hidup saya,karna masalah ekonomi saya selalu dililit hutang bahkan perusahaan yang dulunya saya pernah bagun kini semuanya akan disitah oleh pihak bank,saya sudah berusaha kesana kemari untuk mencari uang agar perusahaan saya tidak jadi disitah oleh pihak bank dan akhirnya saya nekat untuk mendatangi paranormal yang terkenal bahkan saya pernah mengikuti penggandaan uang dimaskanjeng dan itupun juga tidak ada hasil yang memuaskan dan saya hampir putus asa,,akhirnya ketidak segajaan saya mendengar cerita orang orang bahwa ada paranormal yang terkenal bisa mengeluarkan uang ghaib atau sejenisnya pesugihan putih yang namanya Mbah Rawa Gumpala,,,akhirnya saya mencoba menhubungi beliau dan alhamdulillah dengan senan hati beliau mau membantu saya untuk mengeluarkan pesugihan uang ghaibnya sebesar 10 M saya sangat bersyukur dan berterimakasih banyak kepada Mbah Rawa Gumpala berkat bantuannya semua masalah saya bisa teratasi dan semua hutang2 saya juga sudah pada lunas semua,,bagi anda yang ingin seperti saya dan ingin dibabtu sama Mbah silahkan hubungi 085 316 106 111 saya sengaja menulis pesan ini dan mempostin di semua tempat agar anda semua tau kalau ada paranormal yang bisah dipercaya dan bisa diandalkan,bagi teman teman yang menemukan situs ini tolong disebar luaskan agar orang orang juga bisa tau klau ada dukun sakti yg bisa membantuh mengatasi semua masalah anda1.untuk lebih lengkapnya buka saja blok Mbah karna didalam bloknya semuanya sudah dijelaskan http://www.pesugihanputih88.com/

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers