Sunday, March 24, 2013

Jagung Kukus


Salam buat adik-adik sekelian..
kakliza ni memang sukaaaaa benar dengan jagung..
pantang nampak ada jualan jagung memang beli punya..
dan sungguh tak sangka rupanya cucu perempuan kakliza pun hantu jagung..

baru-baru ini kakliza beli jagung kat pasar malam..
tetapi oleh kerana agak sibuk ..asik bertangguh jer..


.so satu malam tu kakliza terajin nak perisikan butir jagung [bukan hiris macam dalam gambar] untuk buat bubur keesokkannya..
tapi oleh kerana teringin nak makan jagung kukus dengan kelapa muda so kakliza buat juga menggunakan pemanggang ajaib..
jika tiada pemanggang ajaib boleh kukuskan jagung yang digaulkan dengan sedikit garam..
Cuba laaaa...pasti tidak rugi...



JAGUNG KUKUS

Bahan
2 biji jagung
1/2 cawan air
1/2 cawan kelapa muda
3 sudu gula 
sedikit garam

Cara Membuat
1. Jagung diperisikan bijinya [boleh juga hiris kasar]
2. Masukkan jagung, air dan sedikit garam ke dalam peamanggang ajaib, Tutup pemanggang.
3. Masakkan selama 5 minit dengan api perlahan.
4. Masukkan jagung, kelapa muda dan gula ke dalam mangkuk dan gaul rata.
5. Hidangkan.

6 comments:

Leen said...

Jagung, faveret saya ni

adda syuhada said...

As'salam..sedap nih...resepi yang menarik..

cik chinta said...

kopek satu2 bji nye?

Fiza Lgk said...

Sedapnya kak Liza, lemak-lemak gitu ye...jagung dengan kelapa.

tenku butang said...

kalau beli yg dlm bungkus dh siap kopeknya bole kan?

done follow sini.. jom follow n singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

Anonymous said...

Good article. I am facing many of these issues as well.
.

my webpage :: Female Health Issues

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers