Tuesday, May 24, 2011

Cekgu Hanieliza



Salam buat semua...
Untuk pengetahuan semua yang tertanya-tanya mengapa kakliza lama tak celoteh atau tulis apa aktibiti kakliza, biar kakliza terangkan serba sedikit...


sekarang ni kakliza tersangatlaaa bizi kerana kakliza telah bekerjasama dengan pihak Kolej Komuniti cawangan Kemaman bertempat di Kijal untuk mengendalikan kursus masakan atau baking [kek..biskut..pastri] dan segala yang berkaitan dengan masakan..




biasanya kakliza akan buat 1 kursus masakan untuk jangka pendek yang mnengambil masa selama 20 jam dibahagikan pada 3 hari...
peserta adalah terdiri dari penduduk kampung sekitar Kerteh/Kijal/Kemasik/Kemaman...
hanya 20 -25 peserta sahaja untuk 1 kursus...
tempat kursus biasanya yang berhampiran dengan peserta yang terdiri dari pelbagai peringkat umur..
bayaran yang dikenakan adalah murah..HANYA RM20.00 sahaja....
1 kursus biasanya kakliza akan buat samada 12 atau 15 resepi/menu masakan...
walaupun biasanya hanya demo tapi kakliza suka peserta ambil bahagian...supaya mereka boleh praktiskan segala yang dipelajari terutama dalam masakan kek..biskut dan jenis-jenis kueh...

saperti biasalah kakliza akan buat masakan untuk membolehkan semua peserta dapat merasa dengan gembira apa yang mereka masak...
selain dari dapat makan apa diajarkan ditempat belajar, kadangkala boleh tapau bawa balik lagi..



setakat ini Alhamdulillah mereka sangat berpuashati dan gembira dengan kursus yang kakliza buat sampaikan kebanyakan mereka akan berulangkali mengikuti apa sahaja kursus masakan yang kakliza buat..

Alhamdulillah juga kerana keluarga kakliza turut membantu dalam persediaan kursus saperti suami kakliza akan tolong membuat booklet resepi yang betul cantik [siap dengan gambar masakan yang bewarna], menyiapkan tempat kursus..buat susunan display presentation dalam komputer..menolong kemas tempat kursus setelah siap habis kursus...

apa yang kakliza harapkan adalah peserta kursus, pihak Kolej Komuniti Kemaman dan Kuala Terengganu semua berpuashati dengan yang kakliza lakukan...


kakliza teringat masa habis belajar dulu Allahyarham ayahda kakliza ada mmeminta kakliza suapaya jadi cekgu, tapi kakliza agak keberatan nak jadi cekgu sebab kakliza x suka ajar pelajaran akademik..juga semasa kakliza baut Haji [di Mina] jemaah haji ada memanggil kakliza cekgu..akhirnya kakliza jadi juga cekgu..dipanggil juga cekgu...
kiranya tertunai juga hasrat Allahyarham ayahda kakliza untuk kakliza dipanggil cekgu walaupun hanya mengajar masakan....
Alhamdulillah....

10 comments:

jemarioren said...

ye cekgu. lama tak baca celoteh cekgu

cik cek said...

Salam Kak Liza....

Kak Liza tetap seorg cekgu ....sekali pun hanya dalam dunia masakan....
Buku2 masakan Kak Liza sentiasa menjadi rujukan.....
Tq Kak Liza....Tq Cekgu....
Salam kenal2 dari cek.....:)

nuwairani ismail said...

assalamualaikum kak liza...baru nk berkenalan ni.murah betol yuran RM20 tu.kalau nuni ada dekat2 situ mau jugak join.

Aishah @ Ariffin @ Aqil said...

salam akak...
Tahniah dah jadik cikgu...moga allah permudahkan dalam segala urusan akak...Selamat Hari Cikgu walaupun agak terlewat..hehehe...

atienalova said...

salam kak liza..murahnye yuran..cane nak join?

MULAN said...

happy teachers day kak liza...!!!!

zuwaidah said...

semoga kak liza terus sukses

Rozita said...

ala..jauh nyer la..saya dok kl...huhuhu

MAK TEH said...

as-salam cekgu.kak liza smemangnya seorang cekgu lama dulu.terlalu byk mak teh pelajari dari kak liza.terima kasih cekgu.

Acik Uteh said...

salam kak liza..
dkat kuala tgnu xde buat kelas ke??
klu ade minat nak join..

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails

Followers